Formula 1 VPN-Suomi

Yleinen

Matka Ugandasta Tansaniaan Zanzibarille!

02.12.2012, hanneleuganda

Tosiaan yritettiin sunnuntaina Ugandasta lahtea, mutta myohastyttiin bussista! Seuraavana paivana, meille sanottiin, etta tulkaa jo klo 9. No oli niin kova ruuhka, etta oltiin paikalla vasta klo 10. Tosin se oli ihan hyva aika, silla meijan bussissa ei ollu edes kaikkia renkaita viela silloin paikallaan. Afrikkalaiseen tapaan renkaiden laitto kesti n.3h. Matkaan paastiin yhteensa 4h myohassa. Viisumit Tansaniaan saatiin helposti ja juuri ennen pimeaa paastiin bukobaan. Juostiin rinkkojen kanssa lahimpaan taksiin ja kaasuteltiin automaatin kautta laiva satamaan. Laiva oli juuri lahdossa ja matka tulisi kestamaan yon yli. Siella sanottiin, etta 1 luokka ja 2 luokka on taynna, mutta 3 luokkaan mahtuu! Otettiin liput sinne. Lipunmyyja kysyi monta kertaa ollaanko varmoja, etta halutaan 3 luokkaan ja viela lippujen tarkastajatki oli ihmeissaan, etta ollaanko oikeassa luokassa. 3 luokassa ei ollu hytteja, vaan istumapaikat. Paikalliset ihmetteli ja katto tosi pitkaan ku tultiin 3 luokkaan. Laiva lahti liikkeelle ja yo meni laivan lattialla kylkikyljessa paikallisten kanssa. 3 luokkalaiset viela laitettiin lukkojen taakse, se oli vahan pelottavaa, silla jos laiva olis uponnu niin oltais meki! Ihan mielenkiintonen yo!

Aamulla n. klo 7 oltiin Mwanzassa ja ensimmaisena mentiin aamupalalle ja etittiin nettikahvila. Saatiin kuulla, etta juna, jolla meidan olisi pitany jatkaa matkaa oli lopetettu jo muutama vuosi sitten. Bussi olisi kestany yli 30h dar es salamiin, joten varattiin lennot sinne. Ensimmainen paikallinen kehen tormattiin kadulla alkoi puhua meille suomea. Han oli kayny hameenlinnassa opettamassa korujen tekoa ja maalausta. Maailma on kylla pieni paikka! Kaytiin hanen tyopajassa, jossa he yritavat kannustaa katulapsia taiteiden pariin, jotta eivat tekisi ryostoja ja muuta. Hienoja tauluja ja koruja, muutama koru sielta tietenki tarttu mukaan.  Saatiin hanen veljen yhteystiedot Zanzibarilta, jotta ei tarvi taksia kayttaa siella. Kaytiin syomassa ja ihmastelemassa Mwanzan kaupunkia, joka on  Isojen vuorten valissa, todella kaunis paikka. Huomattiin myos se, etta Tansanialaiset ei puhu englantia. Pakko osata edes vahan swahilia, jotta parjaa, harmi, etta me ei osata.. Ugandan toinen virallinen kieli on swahili, mutta yhtaan ihmista, joka sita osaisi ei tavattu! Siella puhutaan lugandaa ja omia heimokielia, seka kaikki koulutetut puhuu englantia.

Keskiviikko aamulla lahti aikasin lento Mwanza- Dar es Salaam, lento oli ajallaan, eika mitaan hamminkeja. Darissa juostiin rinkkojen kanssa lauttaan joka vei meidat zanzibarille. Zanzeilla tahdattiin pohjoiseen Kendwa rannalle ja nahtiin meidan loppuporukkaa, joka oli jo etukateen paassy perille. Ihasteltiin ihanaa turkoosia merta, valkosta hiekkaa, auringon laskua. Tama on todellaki paratiisi!!

Torstai paiva meni vahan paikkoihin tutustuessa ja sadetta pidellessa, mutta onneksi perjantaina oli pilveton paiva ja paastiin kunnolla rannalle. Lauantaina mentiin snorkalausreissulle. Taivas oli pilveton ja vain hento tuuli kavi. Meri on niin kirkas taalla, etta pohjan nakee missa vain. Tuntu kuin olis isossa akvaariossa uinu! Tosi hieno kokemus ja suosittelen kylla! Nahtiin paljon kaloja ja erilaisia korelleja : ) Kendwa Rock hotellissa ollaan viela 6 yota ja nautitaan tasta ihanasta rannasta ja sitten vaihdetaan rantaa varmaan saaren etelapuolelle. Tarkotuksena on nyt vain lomailla ja nauttia paratiisista : )