Ilmainen sähkön kilpailutus netissä - Sähköt.net

Home!

08.01.2013, hanneleuganda

Viimiset hetket Tansaniassa oli hirveä koti-ikävä! Nyt melkein kuukausi kotona oltu ja tuntuu ku reissusta olis iiiikuisuus ja vois jo mennä takasin! Matkamuistoksi osa meistä sai suolistomatoja ja toiset jotaki kummajaisia varvasmatoja! Itse kuulun tähän varvasmato-jengiin! Muutoin päästiin helpolla, ei ebolaa tai muita pahempia tauteja : ) Mikä on ollu parasta kotona: -ruisleipä -kahvi -saa …

Yleinen

Matka Ugandasta Tansaniaan Zanzibarille!

02.12.2012, hanneleuganda

Tosiaan yritettiin sunnuntaina Ugandasta lahtea, mutta myohastyttiin bussista! Seuraavana paivana, meille sanottiin, etta tulkaa jo klo 9. No oli niin kova ruuhka, etta oltiin paikalla vasta klo 10. Tosin se oli ihan hyva aika, silla meijan bussissa ei ollu edes kaikkia renkaita viela silloin paikallaan. Afrikkalaiseen tapaan renkaiden laitto kesti n.3h. Matkaan paastiin yhteensa 4h …

Ugandasta Tansaniaan.

24.11.2012, hanneleuganda

Terve Afrikka järjestöltä tuli lupa lähteä maasta ebola tilanteen vuoksi. Siirrymme sunnuntaina bussilla Kampalasta- Bukobaan, Tansaniaan. Sieltä matkaamme pikkuhiljaa kohti Zanzibaria! Osa meistä on jo ottanut siivet alleen ja lentänyt Zanzeille pari päivää sitten. Loppu harjoitteluille ja Ugandalle tuli niin yhtäkkiä, että hieman on semmonen olo, että jotaki olis jääny kesken. Kuitenkin ihan hyvin mielin …

Asioita Ugandasta:

22.11.2012, hanneleuganda

-Ehkäsypillerit maksavat n. 1e/3kk tai ovat ilmaisia -Ehkäisystä ei kerrota miehelle ja se yritetään viimeiseen asti salata. Miehet eivät yleisesti ottaen hyväksy ehkäisyä. -Monet nuoret uskovat, että jos syö panadolia niin ei tule raskaaksi! -Lapset pukevat kouluun monta kerrosta vaatetta, sillä heitä hakataan siellä kepillä. -Lapsia hakataan hyvin avoimesti ja todella mitättömistä syistä missä vain …

Huonoja uutisia

20.11.2012, hanneleuganda

Sunnuntaina saimme lukea uutisista ja WHOn sivuilta, että Ugandassa on taas Ebola-tapauksia. Huonoin uutinen oli se, että tapaukset olivat juuri Luweeron alueella missä Kiwokon sairaala sijaitsee ja missä teimme harjoitteluamme. Otimme yhteyttä Terve Afrikka verkoston suomeen päähän ja ilmoitimme heille asiasta. Maanantaina sanottiin, että on turvallista jatkaa harjoittelua vielä Ugandassa, varsinkin poissa Kampalasta. Lähdimme siis …

Loman kohokohdat!

17.11.2012, hanneleuganda

Perjantai aamuna klo 7.30  lähti auto Kampalasta kohti Murchisson fallseja! Matka kesti n. 6h, mutta hyvin oli taukoja ja kuski kertoili kaikkea kylistä ja muutoin Ugandan nähtävyyksistä. Iltapäivästä syötiin piknik lounas. Lounaan jälkeen kävimme pienen vaelluksen, josta näimme itse Murchisson putoukset. Vaeltaminen siinä kosteudessa ja kuumuudessa teki kyllä tiukkaa meille kaikille! Putousten jälkeen matkasimme kohti …

Viikonlopun reissu Kampalaan

05.11.2012, hanneleuganda

Perjantaina aloitimme matkan ihmisten ilmoille Kiwokosta Kampalaan, matka on n.70km. Sairaalan edestä olisi pitäny lähteä matatu kahdelta. Kolmelta ei vielä matatua näkyny, mutta joku mies tarjoutu viemään meidän 14km päähän isommalle kylälle Luweroon, josta saisimme kuulemma kyydin Kampalaan. No mehän hypättiin kyytiin. Luwerossa mies päästi ilmeisesti vaimonsa pois ja sanoi, että jos maksamme 10 000sh/hlö eli …

Kiwokossa harjoittelua

05.11.2012, hanneleuganda

Harjottelussa on ollu ihan mukavaa, hoitajat ja lääkärit ovat mukavia ja tulkkaavat meille mitä potilaat sanovat. Me saadaan vapaasti kysellä ja meiltä kysellään paljon suomen oloista ja tavoista. Olen ollut lasten osastolla nyt ja eniten siellä on lapsia malarian ja aliravitsemuksen takia, muutamia keuhkokuume lapsosia, palovamma lapsia, meningiitti vauvoja, anemiaa jne.  Kauheinta on kattoa kipua. …

Yleinen

Mpigin loppu ja Kiwokon alku..

30.10.2012, hanneleuganda

Perjantaina oli hienot juhlat Mpigin health centerin työntekijöille. Päivä oli yleinen vapaapäivä, jonku muslimi jutun takia?? Paikalle saatiin silti kaikki hoitajat kenen kanssa olimme olleet tekemisissä ja lääkärit. Itellä meinas tulla koti-ikävä, ku tehtiin suomesta diaesitys ja kuunneltiin suomalaista musiikkia! Yritin selittää lapin kaamoksesta ja siitä kuinka karhut nukkuvat talviunta, mutta ei nämä voinu käsittää …

25.10.2012, hanneleuganda

Viikko hurahtanu niin, että ei ole ehtiny kirjottaa! Sähköjä on Mpigissä ollu tosi huonosti, alkuviikosta vaan n. 15min/vrk. Viikonloppu meni hienosti Kampalassa, oli mukava olla hostellissa. Suosittelen kyllä:http://www.redchillihideaway.com/ Saatiin safarit varattua, lomat melkein suunniteltua ja juhlat juhlittua: ) Baarissaki kävästiin, siellä oli pihalla nuotio, jonka ääressä porukkaa istu ja joi ja tanssi. Toki oli ihan …

Intensiiviviikko Kampalassa

18.10.2012, hanneleuganda

Sunnuntaina laskeuduimme tutuille kulmille Kampalaan. Terve Afrikka verkosto kustansi meille viikon majoituksen hienossa hotellissa Landmarkissa. Ihana kun oli puhdasta! Sai kävellä ilman kenkiä! Veimme pyykit pesuun, kolme vaatetta maksoi noin euron. Nyrkkipyykillä vaatteista ei ihan puhtaita saa. Suihku oli lämmin ja vessassa oli vessanpönttö! Pienistä sitä osaa jo olla onnellinen : ) Luksusta oli, että …

13.10.2012, hanneleuganda

Lauantaina kipusimme taas vuoren nyppylälle ottamaan aurinkoa! Tällä kertaa reissu ei mennyt ihan putkeen sillä saimme seuraa kahdeksasta pojan klopista! Lapset olivat ehkä n. 10 -13 vuotiaita. Pojat naureskelivat, viheltelivät ja piirittivät meitä. Todella ahistavaa. Kun pojista pääsimme, saimme seuraksi ison lauman valtavia lehmiä! Iltapäivällä oli tarkoitus mennä tutustumaan vankilaan! Kävimme ostamassa vangeille saippuaa tuliaiseksi, …

Suvi- kylä : )

13.10.2012, hanneleuganda

Perjantaina lähdimme tutustumaan Watoto- kylään. Kylän nimi on Suubi =lausutaan Suvi.  Suubi tarkoittaa toivoa. Watoto kirkko on perustanut Ugandaan 3 kylää orpolapsille. Kylät on perustettu kun huomattiin, että orpolapsia on paljon. Sodat ja Aids on vienyt monen lapsen vanhemmat. Tässä Suvi- kylässä asuu n.1400 henkilöä: 1100 orpolasta + henkilökunta ja äidit. Kylässä on 180 kotia …

Yleinen

Reissussa oltu 3 viikkoa!

11.10.2012, hanneleuganda

Aika on menny niin nopeasti! Mutta huomaa, että alkaa olla hermot aina välillä tosi tiukilla kaikilla ku missään ei voi olla yksin ja ennen ei olla tunnettu toisia. Nyt alkaa jo kaikista paljastua todellisia piirteitä, niin hyviä ku huonoja. Onneksi porukka vaihtuu ja sekottuu taas ens viikolla vähän niin tulee taas uusia tuulia : ) …